top of page
Search

Hur hanterar ni FM när ni kommer tillbaka...del 2

  • Writer: Katrin Andreasson
    Katrin Andreasson
  • Aug 9, 2021
  • 2 min read

Förberedelser av kontoret/arbetsplatsen Arbetsplatser är olika utformade, men de flesta kontor har idag någon form av entré/reception, skrivbord/ytor för arbete, enskilda eller gemsamma mötesrum och någon paus yta/café del.

  • Har ni rätt utformningen av kontoret för att kunna hålla social distans? Om inte – vad behöver möbleras om?

  • Påverkas ventilationen/flödet när ni möblerar om?

  • Sätt eventuellt upp skärmar mellan skrivbord och projektytor.

  • Arbetar ni ett aktivitetsbaserat/flex-kontor måste ni säkerställa att arbetsplatsen rengörs mellan användare.

  • Skapa skyltar och information som ständigt påminner om god handhygien och var handsprit finns.


Reception/Entré

  • Skapa möjlighet till handtvätt i entrén och skylta tydligt.

  • Fundera på om receptionen skall hantera besöksregistreringen alternativt ställ ut handsprit/wipes för tangentbord och knappar.

  • Sätt gärna upp plexiglas framför receptionsytan för att minska fysisk kontakt .

  • En ny uppgift som kan vara lämplig för receptionen att hantera kan vara att guida medarbetare rätt i en ny miljö. Hur skall vi röra oss på kontoret, se över flöden och markeringar på golv och bord, kö-markeringar till kaffemaskinen etc.



Möten/Konferens

  • Utvärdera er möteskultur och vilka möten som måste hållas fysiskt - Håll virtuella möten så långt det är möjligt.

  • Minska antalet stolar i konferensrummen eller markera vilka stolar som kan användas.

  • Information på dörrar om hur många som får vistas i rummet samtidigt.

  • Tydlig kommunikation och information hur man använder mötestekniken för att koppla upp sig mot de som jobbar hemma.

  • Gör en ritning hur man bör sitta för att hålla rätt avstånd.

  • Ta pauser ofta och lufta om det går. Ta en viss del av mötet utomhus under en promenad?

  • Handsprit för att torka av ytor som används ofta.

Fika/Paus rum

  • Fundera hur flödet brukar se ut kring kaffemaskiner och vid lunchraster.

  • Skapa ett schema kring lunchen och kafferaster för att sprida ut flödet och minska på trängsel.

  • Påminn om och markera rätt avstånd i kön till mikrougnar och kaffemaskin.

  • Markera avstånd runt kaffemaskinen och mikrougnar och ställ ut handsprit/wipes så att medarbetarna kan torka av knappen efter varje användning

  • Skapa säkra in och utgångar till fikarummen. Finns det bara en ingång säkerställ att det finns pilar i golvet för att inte skapa trängsel.

Lokalvård/hygien

  • Tydlig kommunikation och skyltar på toaletter med tips på hur man bäst tvättar händerna.

  • Information till samtliga medarbetare hur de gemensamt kan hjälp till att hålla ytor smittfria, ex. tangentbord, touchskärmar, kaffemaskiner, handtag etc.

  • För att underlätta för städpersonalen - ställ ut ytdesinficeringsmedel på toaletterna så att toalettsitsen och spolknappen kan desinficeras för de som önskar.

  • Se till att det alltid finns tvål i alla tvåldispensers. Kan vara värt att installera sensorstyrda tvåldispensern.

Gör det roligare:

  • Skapa tävlingar och quizz för att etablera nya rutiner och arbetssätt.

  • Trapptävling för att slippa trängas i hissar.

  • Stegtävling för att få igång ”walk-and talk” möten utomhus.

Uppföljning Följ upp hur bra ni lyckas följa ert nya och förhoppningsvis tillfälliga arbetssätt – justera vid behov och kom ihåg att ALLTID kommunicera eventuella förändringar till era medarbetare.

 
 
 

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page